"La societat de la informació constitueix la mutació més important que estan experimentant les societats occidentals des de la Revolució Industrial. Com llavors, els canvis afecten la manera de treballar de la majoria de la població i l'objecte de producció, i, simultàniament, la manera com ens relacionem entre nosaltres, la manera com aprenem i què aprenem, la manera com accedim a la cultura i a quina cultura accedim. En suma, el que està variant és la nostra manera de viure."

dimarts, 15 de febrer del 2011

La web 2.0 dins les aules


La web 2.0 és una nova generació de webs, basada en la creació de continguts produïts i compartits pels propis usuaris del portal.
On hi ha Web 2.0 necessariament ha d’existir una Web 1.0 d’on evoluciona la primera. La Web 1.0 és la Web tradicional que tots coneixem i que es caracteritza perquè el contingut e informació és produït per un editor per després ser consumit pels visitants. En el model de la Web 2.0 la informació i continguts es produeixen pels usuaris del lloc Web.
És un tipus de web denominada col·laborativa i bidireccional ja que permet als usuaris formar part d’ella.   Web 2.0 posa a disposició de milions de persones eines de fàcil ús per a la publicació d’informació.
Dintre de les aplicacions de la web 2.0 la més interessant pot ser els blogs, per la seva facilitat d'ús ja que tothom pot tenir un, i per la seva flexibilitat ja que es pot adaptar a diverses situacions d'ensenyament-aprenentatge.

Característiques generals de la Web 2.0.  
- L'usuari és el protagonista
- Creixen per la participació dels usuaris
- És fàcil d'usar
- Totes les seves aplicacions són gratuïtes

Objectius de la utilització de la Web 2.0. en l'educació.

Treballant amb la Web 2.0, els estudiants seran més autònoms en l'accés a la informació i per a la construcció dels seus coneixements, però per a això necessiten unes competències específiques:
•Competències digitals: navegar (buscar, seleccionar, valorar... en Internet), processar la informació amb els mitjans informàtics per a elaborar el seu coneixement, expressar-se i comunicar-se amb uns altres en el ciberespai, conèixer els seus riscos (plagi, spam, anonimat, falsedat...), usar les aplicacions Web 2.0.
•Competències socials: treball en equip, respecte, responsabilitat...
•Altres competències: aprenentatge autònom, capacitat crítica, imaginació, creativitat, adaptació a l'entorn canviant, resolució de problemes, iniciativa...
En definitiva la Web 2.0 permet buscar, crear, compartir i interactuar on-line:
• Constituir un espai social horitzontal i ric en fonts d'informació (xarxa social on el coneixement no està tancat) que suposa una alternativa a la jerarquització i unidirecionalitat tradicional dels entorns formatius.
• Implica nous rols per a professors i alumnes orientats al treball autònom i colaboratiu, crític i creatiu, l'expressió personal, investigar i compartir recursos, crear coneixement i aprendre...
• Facilitar un aprenentatge més autònom i permetre una major participació en les activitats grupals, augment de l'interès i la motivació dels estudiants.
• Que els professors i els estudiants puguin elaborar fàcilment materials de manera individual o grupal, compartir-los i sotmetre'ns als comentaris dels lectors.
• Proporcionar espais on-line per a l'emmagatzematge, classificació i publicació/difusió de continguts textuals i audiovisuals, als quals després tots podran accedir.
• Facilitar la realització de noves activitats d'aprenentatge i d'avaluació i crear de xarxes d'aprenentatge.
• Desenvolupar i millorar les competències digitals, des de la recerca i selecció d'informació i el seu procés per a convertir-la en coneixement, fins a la seva publicació i transmissió per diversos suports.
• Proporcionar entorns per al desenvolupament de xarxes de centres i professors on reflexionar sobre els temes educatius, ajudar-se i elaborar i compartir recursos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada